همزمان با تلاش آمریکا برای نزدیکی ریاض به اسراییل، مقامات سعودی ادعاهایی علیه ایران درباره جزایر سه‌گلنه و میدان گازی آرش مطرح کرده‌اند، ماجرا چیست؟
کد خبر: ۱۴۱۸۲۳۰
سیامک باقری، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص تلاش آمریکا برای عادی سازی روابط اسراییل و عربستان معتقد است: امر بدیهی است که تل آویو و واشنگتن نیاز راهبردی به عادی سازی روابط بین سعودی ها و رژیم اسرائیل دارند. 
 
وی یادآور شد: تاکنون تلاش های زیادی برای عادی سازی از سوی تل آویو و واشنگتن  صورت گرفته است. دموکرات ها در آمریکا برای جلب حمایت لابی های  صهیونیستی در انتخابات پیش رو، کاهش فشارها بر ارکان رژیم اسرائیل و به ویژه ایجاد موازنه قدرت در منطقه خاورمیانه به نفع دکترین خاورمیانه ای خود سعی در تسریع عادی سازی دارد.
 
وی افزود: نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از حیث داخل سرزمین های اشغالی و منطقه در وضعیت خوبی قرار ندارد، لذا عادی سازی  با سعودی ها برای او بسیار حائز اهمیت و کلیدی است. لذا سفر مخفیانه رییس موساد به واشنگتن یکی از اقدامات برای چنین اهدافی است.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه عادی سازی با چالش های زیادی روبرو است، گفت: به نظر می رسد سعودی ها در شرایط فعلی تن به عادی سازی با رژیم صهیونیستی ندهند. زیرا از یک سو رژیم اشغالگر با بزرگترین بحران داخلی روبه رو است و تاکنون شروط عربستانی را هم برآورده نکرده است از سوی دیگر سعودی ها نسبت به امریکایی ها بی اعتماد هستند و این بی اعتمادی هنوز برجای خودش باقی است.
 
باقری افزود: به رغم سفرهای مختلف مقامات دولت بایدن به عربستان، تغییراتی در رفتار سعودی ها دیده نمی‌شود. افزون براین، رویکرد جدید بن سلمان در سیاست خارجی نظیر ارتباط با ایران، احیاء روابط با سوریه و تعمیق روابط با چینی ها، همراهی با روس ها در کاهش تولید نفت و تلاش برای عضویت در بریکس و شانگهای نشان از تحولات دیگری دارد که با فرایند عادی سازی با توجه به شرایط موجود قرابت ندارد.
 
باقری با بیان اینکه مجموع قرائن در رفتار سعودی ها بیانگر مغایرت با خواسته های امریکا است، تصریح کرد: در واقع سعودی ها احساس می کنند که شرایط ایجاب نمی کند که تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد آمریکا بگذارند. این تصمیمی سعودی ها در موضوع عادی سازی و یا تاخیر انداختن ارتباط رسمی با رژیم صهیونیستی باعث شده تا هم این رژیم را نگران سازد و هم آمریکا را.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت؛ نگرانی امریکایی به این خاطر است که منطقه آبستن تحولاتی است که منافع این کشور را به طور اساسی در معرض تهدید قرار خواهد داد. به همین دلیل با توسل به دیپلماسی رسمی و پنهان تلاش دارد ارتباط اسراییل و عربستان را رقم می زند تا مسیر تحولات منطقه را مدیریت نماید.
 
وی در عین حال معتقد است تحولات سیاسی پیچیدگی های و قواعد خاص خودش را دارد. این وضعیت ناظر صحنه را از قطعی‌گویی پرهیز می دارد. در این زمنیه باید این ویژگی در نظام سیاسی عربستان را نیز درنظر داشت که بن سلمان به عنوان یک فرد تصمیم می‌گیرد.
 
این صاحبنظر گفت: میزبانی عربستان برای برگزاری نشست صلح در جنگ اوکراین نشانه دیگری در رویکرد سیاست خارجی بن سلمان است و نباید آن را در راستای سیاست های امریکا ارزیابی کرد. بنابراین، سعودی ها در حال پیاده سازی سیاست خارجی جدیدی هستند که در شرایط فعلی عادی سازی با رژیم صهیونیستی در کوتاه مدت در این برنامه قرار ندارد. در واقع در شرایط فعلی نه مقامات واشنگتن برای سعودی در موضوع فلسطین اشغالی اعتبار مطلق دارد و نه رژیم صهیونیستی که با بحران بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کند و به ویژه فراکنی ها این رژیم در عملیات در کزانه باختری و شهرک سازی ها و.... و نه سعودی ها با توجه به اتخاذ سیاست های جدید در دیپلماسی بستری را برای عادی سازی فراهم می سازد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها